LANGHÅRET STRUKTUR
- Katrine Borup
Udstillingsperiode: 31/10 – 22/11
Åbningstider:
tor-søn: kl. 14 - 17.
Fernisering: Fredag den 31. oktober kl. 16-18
LANGHÅRET STRUKTUR er et dagbogsprojekt, hvor Katrine Borup gennem et år har indsamlet sit eget naturligt fældede hår og forarbejdet det til en serie hårobjekter, som efterfølgende er blevet monteret på papir. Projektet er skabt til kunsttidsskriftet ARK, men udstilles samlet i smallspace på KH7 forud for udsendelsen til ARKs abonnenter.
Projektet tog sin begyndelse som en pludselig indskydelse til at farvesortere eget håraffald – en art naturvidenskabelig nysgerrighed i forhold til kunstnerens efterhånden temmelig grå hårpragt. Det overraskede Borup, at den grå virkning viste sig at skyldes tilstedeværelsen af helt hvide hår, som blander sig med de oprindeligt brune. Selv efter lang tids arbejde med de hvide hår forekommer de hende fortsat sært fremmede, når de samles i bunker – som noget fra et andet væsen.
At adskille håret i lyst og mørkt fungerer hos Borup både som et analytisk, næsten videnskabeligt greb og som et visuelt og symbolsk formelt valg. Som en yderligere forstærkning af projektets kunstneriske dimension har Borup dagligt forarbejdet dagens håraffald og skabt et lyst og et mørkt hårobjekt efter samme opskrift: Hårene bindes ét ad gangen med et slyngestik omkring to “trendhår”, de længste i midten og de korteste i siderne. Formen afspejler tilblivelsesprocessen. Objekterne fremstår, trods deres ensartede metode, vidt forskellige på grund af variationer i hårmængde og hårstråenes individuelle struktur. Spændinger i hår og knuder får rækken af knuder til at krumme af sig selv, så objekterne får en vis lighed med øjenvipper.
Hår er et materiale, de fleste har et hverdagsligt, intimt forhold til – men sjældent et dybt. Borups egen oplevelse af overraskelse over hårets beskaffenhed understreger dette. Undervejs i arbejdet har kunstneren fordybet sig i hårets biologi, i 1800-tallets hårsmykkekunst – herunder sørgesmykker fremstillet af afdødes hår – og i den nutidige håraffaldsindustri i Syd- og Sydøstasien, hvor håraffald stadig sorteres manuelt, før det videresælges til parykindustrien.
LANGHÅRET STRUKTUR har gennem et år struktureret Borups arbejdsliv på næsten tyrannisk vis og har på et overordnet plan ført til refleksioner over, hvilke mere eller mindre “langhårede” strukturer der i det hele taget styrer menneskers liv.

Om kunstneren
Katrine Borup er uddannet arkitekt (1995) og ædelmetalformgiver (2001) og har siden 2001 arbejdet selvstændigt med en kunstnerisk praksis i krydsfeltet mellem kunsthåndværk, billed- og rumkunst.
Hun har udstillet bredt i både ind- og udland. Blandt nyere udstillinger kan nævnes soloudstillingen STOF TIL EFTERTANKE på Galleri RUMMET, Brandts Passage i Odense (2023), samt gruppeudstillingen Body of Water – contemporary jewellery art from Denmark, Norway, Sweden and Japan i Tokyo (2024).
Borups arbejde er støttet, indkøbt og præmieret af en række institutioner, herunder Statens Kunstfond, hvor hun modtog det treårige arbejdsstipendium i 2015–17. Hun har desuden undervist, anmeldt og skrevet om kunsthåndværk, været særlig sagkyndig i Nordisk Kulturfond, medlem af Statens Kunstfonds udvalg samt fungeret som kurator – blandt andet for udstillingsrækken TILSTEDEt i Bagsværd Kirke (2016–18).
Gennem mere end 25 år har Borup arbejdet med temaer relateret til krop, objekt og rum. Hendes praksis er kendetegnet ved en forkærlighed for simple tekstile teknikker og for gentagelsen som formelt princip. Objekterne bygges ofte op af identiske elementer, der sys eller væves sammen i tidskrævende processer, hvor tiden i sig selv bliver et centralt undersøgelsesfelt. I Borups arbejde mødes konceptuel præcision med en stærk sans for materialitetens konkrete udtryk.
